Sunday, January 1, 2012

Kisah Lama, Filem Baru Di Penghujung Tahun....

Alhamdulillah. Dah masuk tahun baru kita. Umur dah bertambah, dah makin tua usai 'tua mengejar kita. Mama ada banyak azam tahun ni. Tapi takkan nak publish kat sini kan ? Ini kali kedua kita sambut new year kat rumah kita sendiri. Kita boleh tengok bunga api dari balkoni rumah kita dan sambil-sambil membilang bintang, kita katakan dalam hati kita, inilah yang aku ada. Syukur Alhamdulillah....
Tengok bunga api kat balkoni rumah ?? Hmmm...mimpilah...Kayra tu penakut, bunga api yang cantik tu pun dia takut. So, mama cuma dapat selak langsir saja nak tengok fireworks. Macam mengintai pun ada...

Ok, back to the story. Hari sabtu bersamaan dengan 31 Disember 2011. Kita bangun pagi-pagi, siap-siap untuk pergi satu tempat untuk imbau kenangan lama. Pukul sebelas pagi, masuk saja tol, kereta dan motosikal berderet-deret. Di pertengahan jalan lepas saja persimpangan tol bukit Tambun, jalan dah sesak. Kereta bergerak perlahan sangat. Rupa-rupanya ada accident. Mama tak nampak motor, tapi mama nampak topi keledar bersepai atas jalan, mama nampak jenazah ditutup plastik hitam dan mama nampak darah berlumuran atas jalan. Sangat ngeri.
Kita ke Kota Kuala Muda, nama tempat yang betul-betul kat situ mama tak pasti, tapi kat situ ada kerja-kerja tambak tanah. Muara sungai sebenarnya. Kenapa kesini ? Sebab papa nak jumpa kawan lama dan tengok kapal korek yang pernah papa kerja dulu. Dulu-dulu la, kisah 7-8 tahun lepas. Kerja sekejap tapi kenangan bertahun. Kita pun diangkut sekali naik kapal korek. Seronok Kayra. Bukan senang nak dapat peluang naik kapal korek. 












Selesai kat kapal, dah sampai masa makan tengahhari. Kita balik ke Sebelah Penang, makan tengahhari kat kedai tepi laut, bukan penang kat pulau sana, tapi penang sebelah sini.
Lepas tu papa nak kotakan janji, janji pada kayra nak tengok wayang. Ini kali kedua kayra tengok wayang.
Tempat dituju, Sunway Carnival, ada GSC kat situ. Papa dah beli tiket online semalam, hari ni tunjuk bukti pembelian je dan ambik tiket. Kita tengok Alvin n Chipmunk kali ni k.
Macam-macam bekal dah beli untuk masuk cinema nak bagi kayra diam terpaku, ada popcorn, ada milo. Di pertengahan cerita kayra kat sebelah berkata, "Mama, nak rumah kita".
Terima kasih kat popcorn sebab buatkan kayra berlama lagi kat dalam tu. Habis movie baru kita keluar.
Jalan-jalan kat dalam sunway Carnival, Kayra dapat belon dari orang yang tiba-tiba nak bagi, itupun ada yang mama tolak. Nak buat apa belon banyak-banyak.












Kita gerak balik terus ke Kuala Gula, hajat hati nak makan ketam lembut, tapi habis di order orang, tak ada rezeki kita, lain kali kita datang lagi.  Sedap jugak makan atas restoran rakit, tapi berjanggut menunggu order. Tak ada gambar disini sebab muka kita semua dah tak manis.
Sesudah di sini, papa ajak tengok fireworks tapi mama dah tak larat, dalam kereta tertidur pun dah mimpi macam-macam. Balik rumah, lepas mandi mama dah segar. Nak tengok bunga api dari balkoni rumah, tapi cik kayra melalak sakan, mama selak langsir je intai dari dalam.

Tahun baru Menjelma Sudah. Mama sambut  hari kelahiran Satu Januari.

3 comments:

  1. Happy Besday !!! Wow blog pun dah bertukar wajah :)

    ReplyDelete
  2. Tq, tahun baru, azam baru, muka blog pun kenalah baru...

    ReplyDelete