Friday, January 27, 2012

Cuti Panjang Kerana Sang Naga


HAPPY CHINESE NEW YEAR. Kayra akan bercuti panjang sebab school akan tutup seminggu. Petang tu mama fetch kayra dan sampai rumah tengok dalam beg ada card chinese new year yang kayra colour kat school. So happy kayra with her work and cute pulak tengok dia pakai baju tradisonal chinese ni. Baju ni Kak Long punya masa kecik-dulu.



Cuti Tahun Baru cina dua hari campur dengan sabtu ahad lagi jadilah empat hari. Mula-mula kita plan balik kampung mama saja sebab mak anjang nak buat kenduri doa selamat sikit kat rumah wan. Kenduri tu buat hari isnin. Kita tak cadang nak balik Taiping sebab kita dah tau Tok Honey ada plan nak belayar ataas kapal besar Star Cruise. Tapi bila Tok Honey cakap hari selasa baru nak naik kapal, so kita balik la Taiping dulu sebelum ke kampung wan pulak.
Kita balik petang jumaat tu jugak. Barang-barang semua mama dah siap packing tengahhari tu. Tapi kita bertolak lewat jugak, sampai rumah Tok Honey pun dah malam.
Esoknya kita jalan-jalan Batu Kurau. Ada tempat best yang kita nak pergi. Tempat cantik tapi unlucky  untuk kita sebab tempat makan tak bukak lagi. Kurau Stone, tempat tu ada kolam memancing, restoran dan chalet jugak. Papa kata, lain kali kita mesti pergi.
Kenapa kita merayau kat Batu Kurau, sebab Tok Honey nak tengok-tengok tempat lama dia mengajar dulu. Batu Kurau jugak ada sungai yang best, lain kali kita kena mai lagi ni...








Lepas tu kita gerak balik Kamunting. Nak buat apa lama-lama kan, makan pun tak boleh. Tapi kita tak terus balik rumah, kita terus pekan Taiping pulak. Terus ke arah Taman sentosa, dekat-dekat dengan area Bukit Maxwell. Tempat makan lagi. Tempat tu kawasan perumahan tapi kawasan kaki bukit, ada anak sungai yang mengalir, owner tanah tu renovate tempat tu jadi tempat rekreasi jugak. Sebenarnya nak cakap tempat rekreasi salah jugak, tak tau la mama nak describe macammana, kat dalam tu ada tempat makan, spa, tempat penginapan, ada jugak hall untuk disewa untuk buat event kecil-kecilan. Kat situ jugak kita boleh sewa tempat untuk buat barbeku dengan pakej yang kita boleh pilih mengikut harga.
Tempat inipun papa kata kita kena try jugak. Kat sini pun kita tak makan apa-apa just tengok tempat jugak. Sebenarnya sebelum bertolak tadi, tok honey dah marinate ayam dan ada lauk-pauk yang dah dimasak untuk makan tengahhari. Kita mana boleh makan kat luar sebab Tok Honey dah masak kari ikan yang heaven untuk kita kat rumah. Lagipun ada saudara papa nak datang rumah nanti.





Malam, Kayra ikut Tok Honey keluar dengan saudara mara papa makan kat luar. PapaMama keluar sendiri. Papa nak makan kat Cashier Market, tempat tu dekat dengan area supermarket The Store Taiping Jaya. Papa nak makan sate, tapi malam tu sate tak best sangat la. Tapi bubur gandum sangat tempting. Lepas makan, papaMama singgah sekejap kat The Store sebab Akemi buat sale cadar pulak, so mama dapat tangkap dua cadar serupa untuk rumah kita. Lepas tu, masuk market sekejap untuk beli sekotak limau nak bawak balik kampung esok.
Sempat call Tok Honey tanyakan Kayra. Rupanya Cik Kayra sangat seronok tanpa papaMama sebab ada kawan sebaya untuk main-main. Nina yang comel.




Hari ahad kita balik kampung wan pulak. Kayra dah meloncat seronok jumpa Najla pulak. Tau seronok je budak-budak kan ?
Hari isnin baru buat kenduri. Kenduri ni mak anjang buat tanda kesyukuran sebab dua orang anak dia dapat result yang boleh dibanggakanlah jugak. Tahniah untuk Abang Wazir dan Abang Waa'iz. Next week Abang Wazir akan daftar sekolah sains kat Kangar. Kami tumpang seronok. Wake up clock morning call untuk mama jugak supaya mama ambil endah sikit untuk perkembangan pelajaran Kayra. Kita ada masa bertahun lagi kan Kayra...? Tuhan punya kuasa tapi kita kena merancang dan berusaha.
Paling seronok kalau cuti-cuti ni pasal dapat makan yang best-best. Tu je la mama. Selain dapat jumpa adik-beradik dan yang penting, tak payak kecoh-kecoh bangun awal nak pergi kerja.










Hari selasa, hari last cuti. Lepas settle kemas rumah tok lebih kurang kita bersiap balik. Pinggan-pinggan yang dah pakai untuk kenduri, basuh , lap dan susun balik dalam almari. Tikar-tikar lipat dan gulung balik. Pukul 5 lepas salam-salam kita bertolak balik. Ingatkan boleh lah terus sampai rumah tapi perjalanan kita melencong lagi. Papa ajak pergi pulau. Hajatnya nak la lambai-lambai kat Tok Honey sebelu naik kapal. Tapi sampai saja kat sana, kita sempat lambai kat kapal saja. So, kita just flying kiss saja kat kapal tu.
Kita masuk Gurney Plaza, banyak kedai yang tutup. Papa nak masuk tengok harga amplifier kat kedai muzik pun hampa. Tapi papa bagi peluang mama cuci mata tengok baju-baju kat dalam Parkson, lapang dada mama. Tapi kita tak beli, mama tak bawak duit, selamat duit mama. Ramai betul nyonya dan apek tengok wayang hari tu.
Keluar dari Gurney Plaza, beli prosperity burger kat McD dan kita bertolak balik. 



Hari Rabu mama cuti lagi, malas rasanya nak ke ofis lagipun Kayra cuti lagi, school tutup, esok mama kena hantar ke rumah Mama Azie lah nampaknya.....

No comments:

Post a Comment